Zomer Klassiekers

In verband met het coronavirus zijn onze Lente Klassiekers verplaatst naar de zomer. Zo kun je dit jaar alsnog van dit mooie filmprogramma genieten. In de reeks vertonen we 15 prachtige films die zich laten kenmerken door de warme sfeer, romantiek, hoop en liefde van de lente - kenmerken die in de zomer ook zeker niet misstaan. Beleef het in Filmhuis Den Haag!

Dit jaar sluit Filmhuis Den Haag de prachtige Tarkovsky reeks af met Stalker (1979) en Het Offer (1986). Over eerstgenoemde schreef filmredacteur Kevin Toma in de Volkskrant dat hij “in deze film zou willen wonen en er, net als de personages, eindeloos in wil verdwalen”.

Ook Tarkovsky’s laatste film Het Offer is een meer dan uitzonderlijke film waarin een voormalig filosoof en acteur zich tot God richt om alles wat hij liefheeft op te geven om zo een nucleaire oorlog te voorkomen.

Van geheel andere orde is de feministische komedie 9 to 5 die in 1980 het publiek vertelde dat vrouwen geen mannen “boven” zich nodig hebben. En natuurlijk moet u de film ook gaan zien omdat Jane Fonda, Lily Tomlin en Dolly Parton de hoofdrol spelen!

Volgens velen is het filmdrieluik Before Sunrise, Before Sunset en Before Midnight het hoogtepunt van Richard Linklaters oeuvre, de regisseur die we ook onder meer kennen van het hyperrealistische Boyhood. In deze reeks toont Linklater de liefdevolle band tussen Jesse (Ethan Hawke) en Celine (Julie Delpy), die elkaar in de trein tegen het lijf lopen en daarna onafscheidelijk blijken. Voor de gehele trilogie is een combi-ticket verkrijgbaar voor €24,00.

We hebben La Dolce Vita waarin Federico Fellini de aristocratie in hun huizen had laten filmen om ze vervolgens te kijk te zetten. Ook na het wegebben van het schandaal blijft dit fresco van de vroege jaren ‘60 een van de beste en in elk geval meest toegankelijke films uit zijn oeuvre. Ook gekozen omdat Fellini dit jaar 100 jaar geleden geboren werd.

Precies 75 jaar geleden ging de grootste Europese klassieker aller tijden in première: Les Enfants Du Paradis (1945) over de wispelturige aard van de liefde en het leven. In Amerika onthaald als het Franse antwoord op Gone with the wind.

Bhaji On The Beach over de culturele tegenstellingen tussen allochtonen en autochtonen in Engeland en specifieker een groepje Indiase vrouwen die een dag 'female fun time' hebben langs het strand van Blackpool.

En dan natuurlijk de tweede en wellicht beste verfilming van A Star Is Born (1954), met Judy Garland in de hoofdrol. De eerste was uit 1937, de derde uit 1976 en de laatste uit 2018 (met Lady Gaga).

Voor een Nederlandse klassieker kijken we wederom naar Bert Haanstra. Na Alleman vertonen wij nu zijn Oscarwinnende kortfilm Glas (1958) gevolgd door Bij De Beesten Af (1972) waarin Haanstra op hilarische wijze de overeenkomsten tussen mens en dier analyseert.

Met de ontwapenende komedie Bagdad Cafe (1987) dat zich afspeelt in een stoffig niemandsland in Arizona, haalt Filmhuis Den Haag de relatie terug tussen een zwaarlijvige Beierse toeriste, de opvliegende, zwarte uitbaatster van een truckerscafé en een weirdo-kunstenaar.

Dan graag uw aandacht voor de Gouden Palm winnaar 1966 Un Homme Et Une Femme waarvan de titelsong van Francis Lai een internationale hit werd. Regisseur Claude Lelouche (inmiddels 83 jaar) maakte met Les Plus Belles Années d'une Vie een vervolg op de film met de inmiddels zeer kwetsbare 90-jarige Jean-Louis Trintignant en een nog steeds prachtige 88-jarige Anouk Aimée in de hoofdrollen. Ook deze film is binnenkort bij ons te zien.

Van regisseur Spike Lee brengt het Filmhuis het (helaas) nog steeds pijnlijk actuele Do The Right Thing (1989).

In dit programma: