Lente Klassiekers

Het hele jaar door kun je bij ons terecht voor de mooiste klassiekers uit de filmgeschiedenis! In deze nieuwe reeks vertonen wij zes prachtige films die zich laten kenmerken door de warme sfeer, romantiek, hoop en liefde van de lente. Van een Italiaans epos tot arme Indiase straatjochies, en van een poëtisch sprookje over engelen tot een homoseksuele romance op het Britse platteland. Beleef het deze lente in Filmhuis Den Haag!

Naar aanleiding van de prachtige tentoonstelling over Jean Cocteau die tot 10 maart te zien is in het Design museum in Den Bosch, programmeren wij zijn film Orphée, een persoonlijke variant op de Orpheus-mythe die een fascinerende sfeer meekreeg door fantasierijke beelden vol verrassende symboliek. Een opmerkelijke rol voor zowel Cocteau’s muze Jean Maris als Maria Casares.

Van 1950 naar het in 1976 gemaakte meesterwerk Novecento van de vorig jaar overleden Bernardo Bertolucci. De film gaat terug naar het jaar 1900 wanneer op een landgoed in Noord-Italie op dezelfde dag de zoon van een hereboer en de zoon van een landarbeider geboren worden. De film volgt hen en hun families gedurende tachtig jaar in vriendschap en verwijdering met de nadruk op de jaren twintig en dertig als de bourgeoisie passief collaboreert met het fascisme en de arbeiders partizaan wordt. Een ambitieus maar zeer geslaagd en gelaagd epos.  De film is te zien in twee delen met in de pauze de gelegenheid om gebruik te maken van een speciaal Italiaans diner (matinee voorstelling) of lunch (ochtend voorstelling). Klik hier voor meer informatie.
 
Ook Nederland is deze reeks lente klassiekers opgenomen met de door George Sluizer in Brazilie verfilmde novelle João en het mes van Odylo Costa-Filhos: een zorgvuldig geobserveerd verhaal over een oude rubbertapper en zijn jonge vrouw. De film is in veel opzichten perfect te noemen maar kreeg in NL bij pers en publiek weinig bijval. Hoog tijd om dit recht te zetten. Jan de Bont stond overigens achter de camera.
 
Van Brazilie naar India voor Mira Nairs debuutfilm Salaam Bombay! die in 1988 op het filmfestival van Cannes werd bekroond met de Gouden Camera. Een meeslepend verhaal over een arm straatjochie dat met het ronddragen van thee in een rosse buurt in Bombay zijn schamele kost verdient en droomt van een beter leven. Een harde, boeiende film maar niet zonder humor.
 
In 1987 regisseerde Wim Wenders een van zijn meest geliefde speelfilms Der Himmel uber Berlin, een poetisch sprookje over twee engelen die onzichtbaar tussen de mensen van deze stad leven. Maar wat doe je met je onsterfelijkheid als je verliefd wordt op een sterfelijke trapeze artieste? Een film die met mooie beelden en veel fantasie de essentie van het menselijk leven tracht te doorgronden. En tot slot 

Maurice van James Ivory. De smetteloze Merchant-Ivory productie naar een literair werk van E.M. Foster waarin een jongeman rond 1910 zijn homoseksualiteit leert te aanvaarden.  Met een gastrolletje van de ster uit Ivory’s vorige succes A room with a view, Helena Bonham Carter.

In dit programma: