Thelma

Joachim Trier, Noorwegen, Frankrijk, Denemarken, Zweden, 116 min, Thriller, Romantiek, 12+

Tijden & Tickets

De proloog van deze bovennatuurlijke, romantische thriller maakt snel duidelijk dat er iets ondefinieerbaar mis is met Thelma. Voor het eerst gebruikt Joachim Trier het CinemaScope formaat, waardoor de onheilspellende pracht van de Noorse natuur ten volle benut kan worden.

Tijdens een jachtpartij ziet Thelma een hert en Trond, haar vader die achter haar loopt, richt zijn geweer eventjes op haar hoofd. Jaren later gaat zij tegen de zin van haar ouders studeren in Oslo. Ze zijn streng christelijk, lijken overbezorgd, maar waarom zit haar moeder Unni in een rolstoel? Wellicht verlegen door haar achtergrond op het geïsoleerde Noorse platteland of vanwege puberale overgevoeligheid vindt Thelma weinig aansluiting bij haar medestudenten, totdat zij in de bibliotheek Anja ziet. Meteen daarna krijgt zij een epileptische aanval. Steeds opnieuw volgen er toevallige ontmoetingen, Thelma volgt Anja fanatiek op Instagram, droomt ‘s nachts over haar. Anja is haar tegenpool, een populair feestbeest, maar beide meisjes voelen zich toch aangetrokken tot elkaar. Thelma wordt overspoeld door emoties die zij niet durft te erkennen, de aanvallen komen steeds vaker en heftiger en dokters vinden er geen fysiek-medische verklaring voor. Een neuroloog zou PNES kunnen suggereren: Psychogenic Non-Epileptic Seizure ofwel het soort aanvallen waardoor in de middeleeuwen vrouwen als heks bestempeld werden. Tijdens een balletvoorstelling streelt Anja Thelma’s been en zelfs de kroonluchters aan het plafond beginnen te zwaaien. Blijkbaar beschikt Thelma over angstaanjagende krachten... en op een dag is Anja spoorloos verdwenen.

Na zijn sterke debuut Reprise en het veelbekroonde Oslo, 31 augustus kreeg Joachim Trier in Cannes een Gouden Palm-nominatie voor zijn Engelstalige film Louder than bombs. Voor het eerst na die drie realistische films over de melancholie van eenzaamheid en de groeipijnen van stedelijke jongeren waagt hij zich aan een bovennatuurlijke thriller. “I grew up watching a lot of Antonioni and Bergman, but also Brian De Palma. Also, I always loved the existential implications of The Dead Zone by Cronenberg, which I think is almost like a fairy tale where you’re able to show something that is very human and relatable.” Als ‘inspiratiebronnen’ voor Thelma wijst hij met cinefiele verkneutering ook op een forse hoeveelheid ‘giallo’, Italiaanse horrorfilms uit de jaren ‘70, of op The hunger, een super-esthetische, semi-erotische vampierfilm uit 1983 waarvoor Tony Scott zelfs Catherine Deneuve, David Bowie en Susan Sarandon wist te strikken. Maar misschien is de klassieke Hollywoodmethode om suspense op te bouwen nog belangrijker voor Trier. “I’m a big fan of Hitchcock’s way of using a psychological dilemma as a starting point for a narrative. The childhood trauma of Marnie, the anxiety and guilt in Vertigo, there’s something playful in the way he does that and I’m inspired by that.” In dit verband is het een tekenend toeval dat hij tijdens de post-productie van Thelma samen met de schrijver Karl Ove Knausgård ook bezig was aan een documentaire over Edvard Munch, de schilder van het wereldberoemde ‘De schreeuw’ en al die andere verbeeldingen van expressionistische obsessies.

Regisseur
Joachim Trier
Land
Noorwegen, Frankrijk, Denemarken, Zweden
Jaar
2017
Duur
116
Taal
Noors
Ondertiteling
Nederlands
  • Ondanks de zachte hand richting de fantasie blijft Thelma levensecht

    De Volkskrant

De film is gekozen als Noorse inzending voor de Oscar voor beste buitenlandse film.

Tickets kopen