Summer 1993

Carla Simon Pipó, Spanje, 97 min, Biopic, Familie, Verhuizen, Aanpassen, AL

Een hartverwarmende, autobiografische film over een zesjarig weesmeisje dat met vallen en opstaan een nieuw gezin èn een vierjarig zusje vindt. 

De acteerprestatie van de beide meisjes is vergelijkbaar met Ana Torrent en Isabel Tellería in Víctor Erice’s beroemde meesterwerk El espíritu de la colmena (De bijenkorf).

Na het overlijden van haar ouders in de zomer van 1993 verhuist de zesjarige Frida naar haar oom en tante op het Catalaanse platteland. Esteve en Marga proberen haar op te nemen in hun gezin. Dit gaat niet zonder slag of stoot en met name hun eigen dochtertje Anna moet het ontgelden. Frida wil het liefst terug naar Barcelona en bedenkt allerlei manieren om haar problemen te ontvluchten.

Carla Simón debuteert met een speelfilm die extreem dicht op haar eigen huid zit. “I have told my story so many times and because of that it kind of turned into a legend, into something that happened to me but at the same time it feels like a tale. Memories, family stories, imagination… Everything got mixed in my mind when I started writing the script. And the compromise between the reality of the shooting and my own images was a hard thing to deal with.”

Wat in de film overigens nauwelijks open wordt besproken, is het schrijnende vertrekpunt. Carla’s ouders zijn overleden aan AIDS. Na de dood van Franco in 1975 kwam de Spaanse maatschappij in beweging: de plotselinge vrijheid leidde ook tot een geweldige toename van de import van heroïne. In de jaren ‘80 vielen er 21.000 doden aan de gevolgen van AIDS, het hoogste percentage van heel Europa. Gelukkig werd Carla in 1986 geboren zonder HIV, terwijl 3 op de 10 baby’s het virus wel erfden.

Simón zocht voor haar alter ego een meisje dat op haar zou lijken, niet zozeer qua uiterlijk maar qua uitstraling: “Actually, Laia was the next-to-last girl we saw after casting close to 1.000 children.”  Laia is dan wel geen weeskind, maar zij heeft een moeilijke achtergrond en “I think this is something that the audience can read in her eyes.”

Om de beide hoofdrolspeelstertjes op hun gemak te stellen deden ze dagenlange improvisaties waarin ze ‘gezinnetje speelden’. Bovendien hield Simón het camerawerk erg simpel: een vast standpunt en lange takes, zodat de hele scène uitgespeeld kon worden. Dit bleek wat moeilijk in de montage, maar Laia en Paula werden zeker niet afgeleid door heen en weer rennende crewleden.

Regisseur
Carla Simon Pipó
Land
Spanje
Jaar
2017
Duur
97
Taal
Catalaans
Ondertiteling
Nederlands
  • Ontroerend, autobiografisch relaas van een weeskind.

    NRC

Debuterend regisseur Carla Simón baseerde het verhaal van deze film op haar eigen leven.

Tickets kopen

Of bekijk 'm thuis

Met Picl kijk je arthouse-films die op dit moment in het filmtheater draaien, bij je thuis. Gewoon op je tv, tablet of telefoon. Op een moment dat het jou uitkomt.

Bekijk deze film op Picl