Somebody, nobody, anyone

Christoph Girardet, Matthias Müller, Duitsland, 70 min, Na afloop een Q&A met Christoph Girardet en Matthias Müller onder leiding van Leendert de Jong.

Onderdeel van: English Specials

Zondag 23 april presenteert West Den Haag in samenwerking met Filmhuis Den Haag Somebody, Nobody, Anyone in aanwezigheid van de Duitse kunstenaars Christoph Girardet en Matthias Müller.  

Christoph Girardet en Matthias Müller zijn voorlopers in het gebruik van found footage bij het maken van films; ze worden veel geprezen, zowel op internationale filmfestivals als in de kunstwereld. In combinatie met de tentoonstelling bij West in Huis Huguetan, presenteren en bespreken ze films die ze afzonderlijk of samen hebben gemaakt.

In Manual (2002), hun nauwgezet gemonteerde studie van stimulus en respons, vermengen de kunstenaars twee genres – melodrama en sciencefictionfilm – door aangedikte emoties te vermengen met totale ongeïnteresseerdheid daarover.
De flikkerende beelden van Contre-jour (2009) draaien om de blinde vlekken tussen het zelfbeeld en de waarneming van anderen en laten de kijker ervaren wat blind zijn is – en dingen zien die er niet zijn.
In Locomotive (2008) vertrekken we op een fictieve tocht langs enkele van de meest terugkerende topoi in de geschiedenis van het bewegende beeld, door treinscènes uit honderden speelfilms op een weelderig driedubbel scherm te rangschikken. In Dirigible (2012), een film die Girardet alleen maakte, worden beelden van luchtschepen verdicht in een dromerig verhaal waarin de tekortkomingen van echte en cinematografische expedities worden behandeld, terwijl in Album (2004), de dagboekachtige film van Müller, een onzichtbare flaneur wordt gevolgd die door de beelden uit zijn verleden dwaalt.

Na afloop is er een Q&A met Christoph Girardet en Matthias Müller onder leiding van Filmhuis Den Haag programmeur Leendert de Jong. 
Bent u naar de tentoonsteling in West Den Haag geweest? Dan ontvangt u met uw toegangsbewijs €
 2,50 korting bij onze kassa. 

English: Working on the forefront of found footage filmmaking, German artists Christoph Girardet and Matthias Müller are being critically acclaimed both on the international festival circuit and in the artworld. In conjunction with their exhibition at West in Huis Huguetan, they introduce and discuss a program of individual and collaborative films. – In ‘Manual’ (2002), their painstakingly edited study of stimulus and response, the artist blend two genres – melodrama and science fiction film – juxtaposing magnified emotion with absolute detachment in doing so. Revolving around the blind spots between self-perception and the perception of others, the  flickering images of ‘Contre-jour’ (2009) let the viewer experience blindness – and see what is not there. ‘Locomotive’ (2008) sets off on a phantom ride across some of the most frequently recurring topoi in the history of moving images by arranging train scenes from hundreds of feature films in a lush triple screen composition. While in Girardet's own ‘Dirigible’ (2012) images of airships are condensed into a deam-like narrative dealing with the shortcomings of real and cinematographic expeditions, Müller's diaristic ‘Album’ (2004) accompanies an invisible flaneur on his walk down memory lane.

Afterwards there is a Q&A with the artists Christoph Girardet and Matthias Mülller led by Leendert de Jong. 
Did you visit the exhibition at West Den Haag? You will receive  2,50 discount at your admission ticket at our cash desk.  
Regisseur
Christoph Girardet, Matthias Müller
Land
Duitsland
Jaar
2017
Duur
70

Tickets kopen