Sage femme

Martin Provost, Frankrijk, 118 min, Drama, Met Catherine Deneuve, Tegenpolen, AL

Vroedvrouw Claire heeft haar leven op orde, maar plotseling staat zij weer oog in oog met de maîtresse van haar vader. Voor het eerst zijn twee van Frankrijks grootste actrices - Catherine Frot en Catherine Deneuve - samen te zien op het witte doek, in een realistische drama-komedie. Dat staat garant voor ‘n traan en ‘n lach.

Claire (Catherine Frot) is de eerlijkheid zelve. Als vroedvrouw heeft zij zich in een kleinschalige maatschap volledig aan anderen gewijd. Maar de tijden veranderen en dat bedrijfje is té kleinschalig. Ondanks het risico van werkloosheid weigert zij de aangeboden baan in een grote ‘babyfabriek’. Dezelfde principiële daadkracht toont zij in haar privé bestaan: haar zoon is het huis uit, zij heeft geen partner, maar zij blijft zichzelf trouw.  Dan wordt haar leven opeens nog meer overhoop gehaald door het plotselinge verschijnen van Béatrice, de maîtresse van Claire’s overleden vader. Béatrice (een glansrol van filmdiva Catherine Deneuve) is haar tegenpool die er ondanks haar leeftijd nog lustig op los leeft: luid, kleurrijk en egocentrisch. Claire vraagt zich dan ook af waarom Béatrice, nadat ze elkaar zoveel jaren lang niet gezien hebben, plotseling om hulp vraagt.

Martin Provost heeft in het Nederlandse filmhuiscircuit een zekere bekendheid opgebouwd met twee bio-pics over historische vrouwen: Séraphine (2008) en Violette (2013). Nu komt hij met een verhaal over een verzonnen personage. Niettemin zit er een autobiografisch elementje verscholen in Sage femme.

Bij zijn geboorte werd Martin gered door de vroedvrouw, die hem haar eigen bloed toediende met een geïmproviseerde bloedtransfusie. Pas drie jaar geleden hoorde hij dit ongelooflijke verhaal van zijn moeder. Onmiddellijk ging hij op zoek, maar hij wist haar naam niet eens. Het archief van hun ziekenhuis wordt na twintig jaar opgeschoond, dus dat bood geen aanknopingspunt. Zijn moeder vertelde dat het een wat oudere vrouw was geweest en daarom veronderstelde hij dat zij waarschijnlijk overleden was. Martin Provost besloot een film te maken als eerbetoon aan zijn reddende engel, èn voor alle vroedvrouwen die hun belangrijke werk doen zonder erg veel maatschappelijk aanzien of waardering. Hij was al bezig met de montage van Sage femme, toen er nog iets ongelooflijks gebeurde.

Voor zijn huwelijk moest hij een originele geboorteakte overleggen en niet het gebruikelijke uittreksel. “To my astonishment I discovered that it was this midwife, and not my father, who had declared my birth at the town hall. Not only had she spent all night with me, she had saved me, but she had also gone to declare my birth, as if to certify that I was alive and well. I think this is a beautiful gesture, and I repeat her name, Yvonne André, endlessly. I owe her a lot.”

Toch is Sage femme geen autobiografische film. Tijdens de researchfase had Provost met enkele vroedvrouwen gesproken en vervolgens een verhaal bedacht over een vrouw die op een keerpunt in haar leven belandt. Elk verhaal heeft zijn voorgangers, en dus zijn Claire en Béatrice vergelijkbaar met de mier en de sprinkhaan uit de fabel van De La Fontaine. “For me, this film is a fable, but gentler than La Fontaine’s, which I find terrifying, a fable in which I try to say that we are all duty-bound to be both a little bit ant and a little bit grasshopper. Claire and Béatrice are fundamentally opposed, but little by little, this contrast becomes a source of complementarity, of reciprocity, of wisdom. Conflict frightens me and yet, it cannot always be avoided, it allows us to appreciate our differences.” Provost heeft zijn hoofdrollen volgens hetzelfde stramien gecast: “ Catherine Frot is very structured, everything must be clear in her head, while Catherine Deneuve is like an equilibrist, she lives in the moment, the truth of the moment.”

Provost wilde zijn verzonnen verhaal vertellen met exacte, authentieke details. Zo volgde Catherine Frot een praktijkopleiding voor vroedvrouwen en deed zij zelfstandig de zes bevallingen die in België met een miniem team gefilmd werden. En ook Catherine Deneuve moest zich wagen in zo’n illegaal gokhol in Parijs, waar haar personage Béatrice zo vaak doorwaakte nachten heeft beleefd.

Regisseur
Martin Provost
Land
Frankrijk
Jaar
2017
Duur
118
Taal
Frans
Ondertiteling
Nederlands
  • Het is een genot om Deneuve even slonzig als aristocratisch aan een rokerige pokertafel te zien zitten.

    De Volkskrant

  • Een film met mooie kleine wendingen

    Trouw

Regisseur Martin Provost maakte eerder de film Violette.

Tickets kopen