Rodin

Jacques Doillon, FR, 119 min, Kunst, Biopic, Beeldhouwer, 12+

Tijden & Tickets

In zijn lange carrière heeft Jacques Doillon zich gespecialiseerd in verhalen met jonge heldinnen, maar nu komt hij met een klassieke ‘biopic’ over het leven van de Franse beeldhouwer Auguste Rodin. Natuurlijk gaat het ook over Rodins relatie met zijn leerlinge, maîtresse en muze Camille Claudel (waarover Doillon een eigen mening heeft). En de muziek is van Philippe Sarde!

Om de sfeer levensecht te treffen filmde Doillon in Meudon, in Rodins huis, in zijn slaapkamer en eetkamer. Maar Rodins modelstudies en originele beeldhouwwerken op de set zijn bijna allemaal ‘vals’: ze zijn vakbekwaam en nauwgezet nagemaakt.

In 1879, toen hij al bijna veertig was, krijgt Auguste Rodin eindelijk zijn eerste opdracht van de Franse staat. Het betreft een prestigieuze toegangsdeur voor het nieuwe museum d’Orsay. Hij bedenkt een Porte de L’Enfer (De Deur van de Hel), samengesteld uit diverse sculpturen waaronder Le Baiser (De Kus) en Le Penseur (De Denker). Met die twee beelden zal hij later wereldwijde faam vergaren. Het is zijn artistieke antwoord op de beroemde 15de-eeuwse Porte du Paradis van Lorenzo Ghiberti voor de kathedraal van Florence, waarop scènes uit Dante’s La divina commedia staan afgebeeld. Zijn hele leven al heeft Rodin moeten knokken om artistieke erkenning en ook dit project dreigt te sneuvelen. Na allerlei vertraging wordt de opdracht in 1889 teruggetrokken, zodat Rodin geen geld ontvangt om zijn ontwerp in brons te laten uitvoeren. Bij de Wereldtentoonstelling van 1900 toont hij een nieuwe versie in gips, waarop de meeste figuratieve elementen zijn weggelaten.

Rodin deelt zijn leven sinds jaar en dag met Rose, een laag opgeleide naaister, wanneer de jonge Camille Claudel zich aandient. Zijn toegewijde leerlinge wordt eerst zijn assistente en vervolgens zijn maîtresse. Tien jaar van gedeelde passie volgen. Ondanks hun wederzijdse bewondering is samen scheppen niet zo makkelijk als samen liefhebben. Na hun breuk volhardt Rodin koppig in zijn werk. Met de sensualiteit die zijn sculpturen uitstralen oogst hij afwijzing èn enthousiasme: zo worden ‘Beroemde Kunstenaars’ als Victor Hugo, Rainer Maria Rilke, Claude Monet, Paul Cézanne en Octave Mirbeau opgevoerd om hun uiteenlopende opinies te berde te brengen.

Het begin van de moderne beeldhouwkunst wordt door Rodin op onbetwiste wijze gesigneerd. Dit jaar is het honderd jaar geleden dat hij overleed. Dit is ook de simpele reden dat de film gemaakt is, vertelde Jacques Doillon in een persverklaring: “When my last film, Mes séances de lutte, was released, two documentary producers contacted me and told me it reminded them of Rodin. As the centenary of the sculptor’s death was coming up, they asked me if I would consider directing a documentary about him. I was familiar with his work, but that’s about it. I’d been to the museum a few times but nothing more. I accepted at first but soon I was imagining fictional scenes to ‘bring the beast to life’. As I was writing, fiction began to dominate and I realised that I wasn’t interested in or able to make a documentary film, that I needed actors. I therefore turned down the offer and continued to write. Once I had finished the first draft, I met with Vincent Lindon who was enthusiastic about the project.

De relatie tussen Rodin en Camille Claudel wordt anders gepresenteerd dan de laatste jaren in documentaires gebruikelijk is geweest. “Up until now, Camille’s troubles were often thought to have stemmed from her breakup with Rodin, following his refusal to marry her. It’s obvious though, that her paranoia began a lot earlier, starting with her terrible relationship with her mother. We are familiar with Camille’s determination and fierce ambition to become a sculptor. Her entire family had moved to Paris so that she could live her art. As she reached a mastery that deserved true recognition, she quite rightly couldn’t bear to stay in her mentor’s shadow, considered only as his student and mistress. A lot of details remain elusive about the reasons that led to their break-up, but the question of lack of recognition is probably the most important. Similarly, the general idea that Rodin fed off her talent in order to destroy her is not a very serious proposition if you take an honest interest in the two of them. After Camille’s decision to break up, Rodin did a lot for her. One example: he proposed that a room in the future Rodin museum should be dedicated to Camille Claudel. Taking sides seems invidious to me. We often talk of a catastrophic relationship, but they loved each other for a decade and their mutual admiration and communion in work, allowed them to better pursue their respective oeuvres.”

Regisseur
Jacques Doillon
Land
FR
Jaar
2017
Duur
119
Taal
Frans
Ondertiteling
NL
  • Terughoudende, observerende biopic over de grote Franse beeldhouwer en zijn gecompliceerde liefdesleven.

    NRC

Tickets kopen