Liefde is aardappelen

Aliona van der Horst, Nederlands, 90 min, Geschiedenis, Koude oorlog, AL

Onderdeel van: Nederlandse film

Tijden & Tickets

Een kleine vrouwengeschiedenis over grote gebeurtenissen. Documentairemaker Aliona van der Horst maakte een ontroerende film over haar Russische moeder en familieleden. Ze vertellen hun persoonlijke verhalen over het leven onder Stalin. Die belevenissen zijn ook poëtisch verbeeld door de animatie-kunstenaar Simone Massi.

Met het overlijden van haar moeder erfde Aliona van der Horst een deel van het familiehuis in Rusland: een kamertje van 6m2. Zij ging, met een camera, terug naar het dorp waar zij als kind in de vakanties logeerde, waar de stemmen van haar oma en vijf tantes nog leken te weerklinken. Wat voor levens hebben ze gehad? Hoe heeft het leven haar moeder gevormd tot wie zij is geworden? Vanwaar toch die voortdurende angst? Rondkijkend in de krochten van het boerenhuis, als in een kathedraal vol relikwieën en iconen, en pratend met familie en buren tovert de maakster, in liefdevol nieuwsgierige taferelen de geschiedenis van de familie Zotov tevoorschijn. Dozen en koffers vol afgedragen schoenen, in alle maten. Stapels lapjes, doeken, dekens, verstofte voorraden blikjes en weckpotten. Want je weet maar nooit.

Aliona’s moeder verliet haar familie in de hoogtijdagen van de Koude Oorlog voor een Nederlandse man en kreeg daarmee het stempel ‘verraadster van het moederland’. Zij kon de jaren voor haar dood niet meer praten, maar spreekt in de film toch via haar nagelaten brieven. Tezamen met het beluisteren van een oud cassettebandje met baboesjka’s herinneringen komen de familieleden één voor één tot leven. Niet iedereen is blij met Aliona’s nieuwsgierigheid naar vroeger. Mede-erfgenaam neef Sasha heeft grootse plannen met de bouwval. Hij vindt het niet prettig, dat gefilm in de oude rommel. Tante Liza vindt dat zij overdrijft. Was het nou echt zo erg, die hongersnood onder Stalin? Of de oorlog? Het leven van de familie was normaal, iedereen leefde zo: “Aliona, waarom maak je alles zo groot? Er vloog een mug voorbij maar jij zag weer een olifant vliegen!” En tante Valya zegt: “Met een volle buik begrijp je een hongerlijder niet.”

Voor de angstaanjagende gebeurtenissen uit haar moeders jeugd en de ervaringen van oma Polya in de Stalin-jaren van zuivering, oorlog en uithongering, zocht Van der Horst lang naar een animator die dit in een universele vorm zou kunnen verbeelden. Zij vond hem in de gelauwerde Simone Massi, die in zwart-wit, met vetkrijt, leven en lot van haar familie tot leven bracht.

Aliona van der Horst is geboren in Moskou en getogen in Nederland, dochter van een Russische moeder en Nederlandse vader. Zij studeerde Russische Letterkunde in Amsterdam, behaalde haar staatsexamen als tolk Russisch en studeerde af in documentaire-regie aan de Nederlandse Film en TV Academie. Zij heeft vijf internationaal bekroonde films op haar naam staan, waaronder Na de lente van ’68, Voices of Bam en Water children.

Regisseur
Aliona van der Horst
Land
Nederlands
Jaar
2017
Duur
90
Taal
Nederlands-Russich
Ondertiteling
Nederlands
  • Een diep ontroerende film

    De Volkskrant

  • Regisseur Aliona van der Horst maakt de geschiedenis van haar Russische familie overtuigend tastbaar.

    NRC

Regisseur Aliona van der Horst maakte eerder een documentaire over de Russische dichter Boris Ryzhy.

Tickets kopen

  • 14.15
  • 19.00 Uitverkocht

Of bekijk 'm thuis

Met Picl kijk je arthouse-films die op dit moment in het filmtheater draaien, bij je thuis. Gewoon op je tv, tablet of telefoon. Op een moment dat het jou uitkomt.

Bekijk deze film op Picl