IFFR Preview - Capharnaüm

Nadine Labaki, Libanon, 120 min, Drama, IFFR

Onderdeel van: Specials

Nieuwsgierig naar wat er tijdens het International Film Festival Rotterdam 2019 te zien is? Wij lichten alvast een tipje van de sluier op tijdens de IFFR Preview met de nieuwe film van regisseur Nadine Labaki, Carphanaüm.

In de rechtbank staat Zain, een 12-jarige jongen, voor de rechter. Rechter: "Waarom klaag je je ouders aan?" Zain: "Voor dat ze me leven hebben gegeven." De nieuwe film van regisseur Nadine Labaki (Caramel) is een indringend portret over ouderschap en overleven in de armste wijken van Libanon, verteld door de ogen van een kind. Zain (Zain Al Rafeea) slijt zijn dagen in de straten van de Libanese hoofdstad Beiroet. Als oudste kind van het gezin is het zijn taak om te werken om te helpen het gezin te onderhouden. Wanneer zijn zusje wordt uitgehuwelijkt aan een oudere lokale groenteboer, besluit Zain weg te lopen van huis. Dit leidt tot een ongelooflijke roadtrip, met nieuwe vriendschappen en alles beslissende keuzes. Capharnaüm ging in première op het Filmfestival van Cannes. De cast bestaat veelal uit amateuracteurs en met name Zain Al Rafeea wordt geprezen om zijn sterke acteerprestaties: “a startling, unforgettable presence”, aldus Vulture.

De 48ste editie van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) – een van de grootste culturele evenementen van Nederland en een van de grootste publieksfilmfestivals ter wereld – vindt in 2019 plaats van woensdag 23 januari tot en met zondag 3 februari. Met de nieuwste speelfilms, documentaires, korte films, tentoonstellingen, optredens en talkshows is Rotterdam twaalf dagen lang de spannende, mondiale hoofdstad van de cinema.

Regisseur
Nadine Labaki
Met o.a.